Operační program Doprava 2014–2020 nebo také zkráceně OPD2 je jedním z největších operačních programů v České republice. Slouží pro financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury, a to například pro železniční dopravu, kombinovanou nákladní dopravu nebo městskou veřejnou dopravu. V centru jeho pozornosti je také silniční infrastruktura ve vlastnictví státu (dálnice i silnice I. třídy) a nejnověji pak veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu (dobíječky pro elektromobily a čerpací stanice pro alternativní paliva). Stranou zájmu nezůstává ani modernizace železničního vozového parku a flotily nákladních plavidel. Svou činností navazuje OPD2 na Operační program Doprava 2007–2013 (OPD1).
V letech 2007–2013 bylo prostřednictvím OPD1 podpořeno celkem 417 projektů, díky nimž se postavilo a zrekonstruovalo 319 km dálnic a silnic I. třídy a zmodernizovalo 675 km železničních tratí. Jedná se zejména o modernizace železničních tratí, včetně jejich elektrifikace, výstavbu nových zabezpečovacích zařízení na přejezdech, rekonstrukci železničních stanic a výstavbu dálnic a silničních obchvatů či jejich modernizaci. Přímo ve Středočeském kraji bylo prostřednictvím OPD1 realizováno 80 projektů, díky nimž se zrekonstruovalo 100,94 km železnic a nově se postavilo nebo zmodernizovalo 54,27 km silnic.
Nové silnice a železnice nejen v Polabí a na Křivoklátsku
 Silnice I/38 Kolín, obchvat
Středočeský Kolín se díky programu OPD1 dočkal obchvatu v rámci projektu Silnice I/38 Kolín, obchvat na konci roku 2012, tedy po více jak čtyřiceti letech, kdy se o něm začalo uvažovat jako o dopravním řešení, které by mělo odvést tranzitní dopravu z centra města. Jeho stavba je řešena jako pozemní dvoupruhová komunikace, která vede jižně od Kolína a bez třiceti metrů měří rovných 8 kilometrů. Kromě hlavní trasy byly součástí stavby i tři mimoúrovňové křižovatky, dvanáct mostních objektů – největší most přes údolí ve Štítarech měří 410 m –, protihlukové stěny a valy, přeložky inženýrských sítí, úpravy trati ČD Kolín – Ledečko, vegetační úpravy a rekultivace.
 Silnice I/38 Kolín, obchvat
Středočeský Kolín se díky programu OPD1 dočkal obchvatu v rámci projektu Silnice I/38 Kolín, obchvat na konci roku 2012, tedy po více jak čtyřiceti letech, kdy se o něm začalo uvažovat jako o dopravním řešení, které by mělo odvést tranzitní dopravu z centra města. Jeho stavba je řešena jako pozemní dvoupruhová komunikace, která vede jižně od Kolína a bez třiceti metrů měří rovných 8 kilometrů. Kromě hlavní trasy byly součástí stavby i tři mimoúrovňové křižovatky, dvanáct mostních objektů – největší most přes údolí ve Štítarech měří 410 m –, protihlukové stěny a valy, přeložky inženýrských sítí, úpravy trati ČD Kolín – Ledečko, vegetační úpravy a rekultivace.
 Optimalizace trati Beroun - Zbiroh
Rozsah optimalizačních prací trati Beroun – Zbiroh, který je součástí 3. tranzitního železničního koridoru, zahrnoval mimo jiné kompletní rekonstrukci železničního svršku, zesílení nebo rekonstrukci železničního spodku včetně mostů a viaduktů, čímž se dosáhlo zvýšené zatížitelnosti trati na 22,5 t na nápravu.
 Optimalizace trati Beroun - Zbiroh
Rozsah optimalizačních prací trati Beroun – Zbiroh, který je součástí 3. tranzitního železničního koridoru, zahrnoval mimo jiné kompletní rekonstrukci železničního svršku, zesílení nebo rekonstrukci železničního spodku včetně mostů a viaduktů, čímž se dosáhlo zvýšené zatížitelnosti trati na 22,5 t na nápravu.
Kvůli dosažení vyšší traťové rychlosti (až 155 km/h) došlo na několika místech k opuštění stávajícího vedení tratě a jeho nahrazení přeložkou s lepšími směrovými poměry. Délka úseků v nové stopě činí 7 510 m. Jejich součástí je 324 metrů dlouhý tunel budovaný z otevřené stavební jámy. Kompletní rekonstrukcí prošly všechny zastávky a stanice. Byla zřízena nová nástupiště a ve stanicích Zdice a Hořovice také mimoúrovňový přístup podchodem. Při rekonstrukci se myslelo i na životní prostředí a zdraví obyvatel, a proto byly mj. postaveny protihlukové stěny v celkové délce 6 442 m.
 Optimalizace trati Benešov u Prahy - Strančice
Cílem optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice, která je součástí 4. tranzitního koridoru, byla celková rekonstrukce a podstatné zlepšení parametrů 23,95 km dlouhého železničního úseku. Po optimalizaci se zvýšila maximální povolená rychlost z původních 80 km/h na 125 km/h pro vlaky s výkyvnými soupravami a 110 km/h pro konvenční vlaky. Výrazným způsobem se také zlepšila kultura cestování, a to jak v oblasti vlastní plynulosti jízdy, tak odbavování cestujících ve stanicích a zastávkách. Nezapomnělo se ani na cestující s omezenou schopností pohybu a orientace, kteří nyní ocení bezbariérový přístup do stanic a na nástupiště. Zároveň došlo k modernizaci informačního systému, zvýšila se spolehlivost provozu a zkrátily se jízdní doby.
 Optimalizace trati Benešov u Prahy - Strančice
Cílem optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice, která je součástí 4. tranzitního koridoru, byla celková rekonstrukce a podstatné zlepšení parametrů 23,95 km dlouhého železničního úseku. Po optimalizaci se zvýšila maximální povolená rychlost z původních 80 km/h na 125 km/h pro vlaky s výkyvnými soupravami a 110 km/h pro konvenční vlaky. Výrazným způsobem se také zlepšila kultura cestování, a to jak v oblasti vlastní plynulosti jízdy, tak odbavování cestujících ve stanicích a zastávkách. Nezapomnělo se ani na cestující s omezenou schopností pohybu a orientace, kteří nyní ocení bezbariérový přístup do stanic a na nástupiště. Zároveň došlo k modernizaci informačního systému, zvýšila se spolehlivost provozu a zkrátily se jízdní doby.
Výběr z realizovaných projektů OPD1 v Středočeském kraji 
| Název projektu | Místo realizace | 
| Rekonstrukce vybraných úseků D11 včetně dalších modernizačních opatření | Středočeský kraj | 
| Rekonstrukce vybraných úseků D5 včetně dalších modernizačních opatření | Středočeský kraj | 
| Rekonstrukce vybraných úseků D8 včetně dalších modernizačních opatření | Praha-Březiněves, Nová Ves, Úžice, Všestudy, Zlosyň, Klecany, Klíčany, Odolena, Voda, Panenské Břežany, Zdiby, Sedlec | 
| Rekonstrukce vybraných úseků R6 včetně dalších modernizačních opatření | Středočeský kraj | 
| Zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech v úseku Vrané nad Vltavou (mimo) - Dobříš | Čisovice, Davle, Hvozdnice, Líšnice, Mníšek pod Brdy, Dobříš, Malá Hraštice, Mokrovraty, Nová Ves pod Pleší, Stará Huť | 
| Zvýšení traťové rychlosti v km 26,505 - 29,881 trati Beroun - Rakovník | Středočeský kraj | 
| Rekonstrukce mostu v km 67,615 trati Praha - Turnov | Středočeský kraj | 
| Rekonstrukce mostu v km 42,785 trati Beroun - Rakovník | Středočeský kraj | 
| Rekonstrukce trati Praha Smíchov (mimo) - Rudná - Beroun (mimo) | Praha 13, Praha 5, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Beroun, Černošice, Zbuzany, Jinočany, Chrášťany, Rudná, Nučice, Vysoký Újezd, Loděnice, Vráž, Hýskov, Chýňe, Hostivice | 
| Zvýšení trakčního výkonu TNS, TNS Nymburk a SpS Poříčany | Poříčany | 
| Zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech v úseku Pečky - Kouřim | Kouřim, Svojšice, Radim, Chotutice, Vrbčany, Zalešany | 
| Revitalizace trati Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany | Čerčany, Mrač, Poříčí nad Sázavou, Týnec nad Sázavou, Krhanice, Kamenný Přívoz, Jílové u Prahy, Davle, Vrané nad Vltavou, Ohrobec, Praha-Zbraslav, Měchenice, Praha 12, Klínec | 
| Rychlostní silnice R4 Skalka - křižovatka II/118 | Středočeský kraj | 
| Trať 070 Praha - Turnov, úsek Mladá Boleslav - Bakov nad Jizerou | Středočeský kraj | 
| D1 Modernizace - úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice - EXIT 34 Ostředek | Ostředek, Vranov, Hvězdonice | 
| Úpravy zab. zařízení pro ETCS v úseku Praha - Kolín | Praha 10, Úvaly, Rostoklaty, Tuklaty, Český Brod, Klučov, Poříčany | 
| Rekonstrukce mostu v km 9,531 Čerčany - Skochovice | Týnec nad Sázavou | 
| D1 Modernizace - úsek 05, EXIT 41 Šternov - EXIT 49 Psáře | Dálnice D1 v úseku Šternov - Psáře | 
| D1 Modernizace - úsek 09, EXIT 66 Loket - EXIT 75 Hořice | Středočeský kraj | 
| Silnice I/38 Nymburk, přeložka II. a III. stavba | Nymburk, Bobnice | 
| Silnice I/38 Kolín, obchvat | Kolín | 
| Silnice I/16 Řepov - hranice okresu Jičín | Dolní Bousov, Obruby, Plazy, Řepov, Sukorady, Židněves, Obrubce | 
| VD Kostomlátky - rekonstrukce zdí plavební komory | Kostomlátky | 
| VD Nymburk - rekonstrukce zdí plavební komory | Nymburk | 
| Vltava - Úprava plavební úžiny Chvatěruby | Zlončice, Chvatěruby, Dolany | 
| Optimalizace trati Benešov u Prahy - Strančice | Benešov, Praha - východ | 
| Rekonstrukce železničního mostu Nymburk | Nymburk | 
 
OPD2 přineslo Mělníku čistší vzduch a bezpečnější dopravu
 Silnice I/9, I/16, obchvat, 1. stavba
Obchvat Mělníka, který měl v programu OPD2 poněkud dlouhý název Silnice I/9, I/16 Mělník, obchvat, 1. stavba, přinesl obyvatelům tohoto královského věnného města nejen snížení intenzity hluku a exhalací z automobilové dopravy, ale také zvýšení plynulosti dopravy a bezpečnosti silničního provozu.
Předmětem projektu byla výstavba přeložky silnice I/9 v celkové délce hlavní trasy 0,799 km. Stavba nejprve vedla v trase stávající Pražské ulice a následně v trase původní vlečky cukrovaru Mělník. Napojení na stávající komunikace bylo řešeno okružními křižovatkami v Pražské a Mladoboleslavské ulici.
 Silnice I/9, I/16, obchvat, 1. stavba
Obchvat Mělníka, který měl v programu OPD2 poněkud dlouhý název Silnice I/9, I/16 Mělník, obchvat, 1. stavba, přinesl obyvatelům tohoto královského věnného města nejen snížení intenzity hluku a exhalací z automobilové dopravy, ale také zvýšení plynulosti dopravy a bezpečnosti silničního provozu.
Předmětem projektu byla výstavba přeložky silnice I/9 v celkové délce hlavní trasy 0,799 km. Stavba nejprve vedla v trase stávající Pražské ulice a následně v trase původní vlečky cukrovaru Mělník. Napojení na stávající komunikace bylo řešeno okružními křižovatkami v Pražské a Mladoboleslavské ulici.
 Modernizace D1 v úseku Mirošovice–Kývalka, km 20,710–182,3
Největším přínosem modernizace dálnice D1 v úseku Mirošovice – Kývalka, která patří mezi největší projekty v rámci OPD2, bude zejména nová moderní betonová vozovka odpovídající normám v silniční dopravě 21. století. Celková délka modernizace zahrnuje 160 kilometrů dálnice, tj. 320 kilometrů v obou směrech. Dálnice D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je s hustotou provozu 35–100 tisíc vozidel denně jednoznačně nejvytíženější komunikací v celé české dálniční síti. Z tohoto důvodu prochází modernizací kromě vozovky také vybavení bezpečnostních prvků a telematika.
 Modernizace D1 v úseku Mirošovice–Kývalka, km 20,710–182,3
Největším přínosem modernizace dálnice D1 v úseku Mirošovice – Kývalka, která patří mezi největší projekty v rámci OPD2, bude zejména nová moderní betonová vozovka odpovídající normám v silniční dopravě 21. století. Celková délka modernizace zahrnuje 160 kilometrů dálnice, tj. 320 kilometrů v obou směrech. Dálnice D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je s hustotou provozu 35–100 tisíc vozidel denně jednoznačně nejvytíženější komunikací v celé české dálniční síti. Z tohoto důvodu prochází modernizací kromě vozovky také vybavení bezpečnostních prvků a telematika.
Plánované projekty OPD 2 ve Středočeském kraji
| Název projektu | Místo realizace | 
| Rekonstrukce mostu v km 22,647 trati Praha Smíchov – Plzeň | Lety | 
| Silnice I/3 Mirošovice – Benešov, uspořádání 2+1 | Benešov, Čerčany, Čtyřkoly, Mirošovice, Mrač, Pětihosty, Poříčí nad Sázavou, Senohraby | 
| ETCS Praha Uhříněves – Votice | Benešov, Praha, Praha-východ | 
| Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v žst. Poříčany | Poříčany | 
| Dálnice D6 Nové Strašecí – Řevničov | Nové Strašecí | 
| D1 Modernizace – úsek 04, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov | Divišov, Drahňovice, Ostředek | 
| D1 Modernizace – úsek 06, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice | Psáře, Soutice | 
| Zvýšení kapacity trati Nymburk – Mladá Boleslav, 1. stavba | Mladá Boleslav, Nymburk | 
| Zvýšení kapacity trati Nymburk – Mladá Boleslav, 2. stavba | Mladá Boleslav, Nymburk | 
| Silnice I/9, I/16 Mělník, obchvat, 1. stavba | Mělník | 
| D1 Modernizace – úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek (2. fáze) | Hvězdonice | 
| GSM-R III.koridor Beroun – Plzeň – Cheb – fáze II | Beroun | 
| Zvýšení trakčního výkonu TNS, TNS Nymburk a SpS Poříčany, II. fáze | Poříčany | 
| Modernizace traťového úseku Kolín (mimo) – odb. Babín (mimo), vč. Libické spojky | Kolín | 
| Modernizace žst. Nymburk hl. n. | Nymburk | 
| Modernizace traťového úseku Nymburk (mimo) – Lysá nad Labem (mimo) | Nymburk, Lysá nad Labem | 
| Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) – Mělník (mimo) | Lysá nad Labem, Mělník | 
| Optimalizace traťového úseku Mělník (včetně) – Litoměřice dolní nádraží (mimo) | Mělník, Litoměřice | 
| Modernizace tratě Sudoměřice – Votice | Sudoměřice, Votice | 
| Rekonstrukce nelahozeveských tunelů | Nelahozeves | 
| Modernizace traťového úseku odb. Kanín – Chlumec nad Cidlinou (včetně) | Kanín, Opolánky, Libněves, Choťovice | 
| Rekonstrukce traťového úseku Kutná Hora (mimo) – Kolín (mimo) | Kolín, Kutná Hora | 
| Rekonstrukce traťového úseku Čáslav (včetně) – Kutná Hora (mimo) | Čáslav | 
| Zvýšení traťové rychlosti v úseku Golčův Jeníkov – Čáslav | Golčův Jeníkov, Čáslav | 
Více informací naleznete na webových stránkách 
SŽDC a 
ŘSD, popř. v brožurách 
„Plánované projekty silniční/železniční infrastruktury ČR z prostředků Evropské unie v období 2014-2020“, které jsou dostupné ke stažení na webových stránkách 
OPD.
Pro informace do Prahy
Prostřednictvím OPD2 se i nadále budeme snažit dělat dopravu konkurenceschopnější, přístupnější, rychlejší, komfortnější a především bezpečnější pro všechny účastníky dopravního provozu. Více informací nejenom o dopravních projektech ve vašem regionu zjistíte na našem webu OPD2. Navštívit rovněž můžete 
Eurocentrum pro Prahu a Středočeský kraj, které sídlí na Novém Městě v Jungmannově ulici, č. 745/24, kde vám rádi poskytnou podrobné informační materiály o dopravě v hlavním městě.
