Slavnostní zakončení projektu „Pořízení nových železničních elektrických jednotek do majetku Jihomoravského kraje“ se uskutečnilo ve čtvrtek 22. června 2023 na zmodernizovaném vlakovém nádraží v Adamově za účasti zástupců Evropské komise, Ministerstva dopravy, představitelů kraje a dalších hostů.
Jihomoravský kraj jako vůbec první kraj v České republice nakoupil vlastní vlaky. Sedmatřicet elektrických železničních jednotek bude stát 6,651 miliardy korun (bez DPH). Kraj na ně bude čerpat dotaci z Fondu soudržnosti ve výši 5,5 miliardy, a to díky Operačnímu programu Doprava. Dotace tedy pokryje přibližně 85 % ceny. Dodávku zajistila firma Škoda Transportation a.s.
Pálava, Muškát moravský, Veritas, André, Rulandské modré a další – nové vlaky se nedají přehlédnout. Poznávacím znamením je červenobílá barva a pojmenování po odrůdách vinné révy pěstované na jižní Moravě. Jedná se o 31 čtyřvozových (333 míst k sezení) a 6 dvouvozových jednotek (146 míst k sezení) s moderním evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS, dosahujících rychlosti až 160 km/hod. Název Moravia pak odkazuje na první lokomotivu, která roku 1838 přijela do Brna.
Nové elektrické vlaky budou jezdit zejména na dvou páteřních linkách – S2 (Křenovice – Sokolnice-Telnice – Brno – Blansko – Skalice nad Svitavou – Letovice), S3 (Křižanov – Tišnov – Brno hl. n. – Židlochovice/Hustopeče). Dále jsou nasazeny i na linkách S51 (Šakvice – Břeclav) a částečně i S9 (Břeclav – Hodonín). Prvním dopravcem, který jednotky provozuje, jsou České dráhy. Od prosince 2024 pak bude jednotky provozovat dopravce, který vzejde ze soutěže.