V pátek 26. května 2023 přesně v pravé poledne byl slavnostně zahájen jízdou historických tramvají provoz na nové trati Sídliště Modřany – Libuš. Pravidelný provoz tramvajové linky č. 17 v novém úseku pak začal od soboty 27. května. Výstavba 1,7 kilometru dlouhého úseku byla spolufinancována z Fondu soudržnosti prostřednictvím OP Doprava, a to částkou přes 305 milionů korun.
Nová dvoukolejná tramvajová trať Sídliště Modřany – Libuš je prodloužením tratě ze stávajícího obratiště Sídliště Modřany podél ulice Generála Šišky a následně Novodvorskou ulicí do zastávky Libuš, která slouží jako prozatímní obratiště. Na něj v nejbližších letech naváže další prodloužení tratě do přestupního uzlu Nové Dvory k budoucí stejnojmenné stanici metra D, kde bude trať ukončena blokovou smyčkou. Na základě rozhodnutí Rady hl. m. Prahy z roku 2020 Dopravní podnik. hl. m. Prahy projekčně připravuje prodloužení tramvajové tratě na Nové Dvory od února 2021.
Nová tramvajová trať umožní obyvatelům sídliště Libuš přímé spojení do centra města, ale také k lokálním cílům v blízkých Modřanech. S jejím zprovozněním došlo k prodloužení poloviny spojů páteřní tramvajové linky č. 17 a v návaznosti na to byla provedena rozsáhlá reorganizace autobusových linek v oblasti.
Po vybudování nové trasy metra D tato tramvajová trať získá silný synergický efekt, kdy se předpokládá otočení poptávky po přepravě MHD z Modřan směrem na Nové Dvory, kam se cestující dostanou tramvají za zhruba deset minut. Tento efekt se ještě zesílí po dobudování severní části metra D do centra Prahy na Náměstí Míru.
Foto: DPP - Petr Hejna